Advies
Je wil je vooral richten op de opvang van de kinderen en de pedagogische kwaliteit. Als ondernemer dien je echter ook aandacht te hebben voor de andere processen in je bedrijf. Denk dan aan werving en selectie, administratie, marketing, uitstraling/ onderscheidend vermogen van je bedrijf, tariefstelling, arbeidscontracten, automatisering, wet- en regelgeving. Hier ligt niet altijd je prioriteit en daarvoor ben je ook niet de kinderopvang ingegaan. Toch kun je door deze aspecten efficiënt, doelgericht en passend bij de visie van de organisatie in te richten het verschil maken voor je organisatie. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan administratieve taken, opstellen van financiële verantwoordingen, planningen maken. Inrichten van administratieve processen, keuze en inregelen van software, e.d.
Interim-management
Soms heb je als kinderopvangorganisatie extra versterking nodig: als iemand lang met verlof gaat, als je een openstaande vacature nog niet hebt ingevuld, wanneer je een specifiek project wilt opstarten of wanneer je specialistische kennis in huis wil halen is interim-management een passende oplossing.
Interim-managers kunnen ingezet worden voor de rol van bijvoorbeeld (adjunct) directeur, manager, locatie verantwoordelijke, pedagogisch beleidsmedewerker of pedagogisch coach. Samen met u maken we een profielschets, zodat we weten naar wie we moeten zoeken. Vaak komen we uit bij één van onze eigen professionals of iemand uit ons directe netwerk
Een interim-manager van Hjelp is er om je te helpen. Hij of zij is per definitie klantvriendelijk, kan snel beslissingen nemen, kan onafhankelijk en doelgericht werken en is kritisch en zelfverzekerd. Delegeren hoort bij zijn dagelijkse takenpakket. Interim-managers van Hjelp zijn flexibel, verwachten het onverwachte en creëren een open sfeer.
Onze aanpak is deskundig en snel, waarbij u erop kunt rekenen dat de interimmer:
- Passende expertise meebrengt;
- De context van de kinderopvangorganisatie snel eigen maakt;
- Deze vertaalt naar een pragmatische en resultaatgerichte invulling van de opdracht.
Interim managers gezocht / sluit je aan bij Hjelp
Ons interim netwerk is zorgvuldig opgebouwd uit zelfstandige interim professionals. Wij streven naar het netwerk met de beste interim partners, met een samenstelling op basis van vraag en aanbod in de markt, gecombineerd met de professionele eisen van ons en van de opdrachtgever. Wij bemiddelen voor kleine tot grote organisaties in de kinderopvang voor diverse tijdelijke opdrachten. Graag komen wij daarom in contact met nieuwe ervaren interim partners. Indien u interesse heeft, verzoeken wij u, uw actuele cv, voorzien van uw opdrachtenoverzicht aan ons te mailen.
Interim HR adviseurs- en experts
Hjelp is permanent op zoek naar de beste zelfstandige HR professionals in de markt. Wij bemiddelen voor uiteenlopende profielen: (senior) HR adviseurs, HR managers en HR specialisten, voor met name de werkterreinen reorganisatie en recruitment.
Kinderopvang starten
Is het je droom om je eigen kinderdagverblijf te starten? Of kun je een kinderopvangorganisatie overnemen? Daar komt veel bij kijken. Hjelp is actief betrokken geweest bij de start en overname van diverse kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, BSO en TSO locaties. We kijken daarbij naar het totale pakket van financiële, organisatorische en pedagogische activiteiten dat nodig is om een kinderopvanglocatie te starten. Van belang is dat je als (toekomstig) ondernemer helder hebt wat je visie en onderscheidend vermogen is. Wij kunnen je verder helpen bij je vestigingsplaats onderzoek, je ondernemingsplan, de financiële en juridische aspecten, aanvraag financiering, huisvestingsvraagstukken, het aanvragen benodigde vergunningen, het werven van personeel dat bij je past, het opstellen van diverse beleidsstukken, protocollen en richtlijnen en het optuigen van je administratie en organisatie. Kortom: er komt veel bij kijken maar gezamenlijk bereiken we hierin veel. Overigens bepaal je natuurlijk altijd zelf hoe ver je wil gaan in je adviesvraag. Veel van het bovenstaande is wellicht niet nodig in jouw situatie. Ook kunnen we door middel van en Quick-Scan inventariseren waar eventuele knelpunten liggen en welke ondersteuning raadzaam is.
Naast het adviseren en meehelpen in dit traject kan Hjelp desgewenst ook een rol spelen bij het verlenen van financiering. Bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting, het verschaffen van werkkapitaal of door een kleine deelname in je kinderopvangorganisatie. Neem gerust contact hierover op. Dit is vanzelfsprekend ook mogelijk als je geen andere diensten afneemt van Hjelp.
Groei
Merk je dat ouders in de rij staan om hun kinderen bij jou organisatie te brengen? En wil je hen graag helpen omdat te realiseren maar zijn al je kindplaatsen gevuld? Dat is natuurlijk een fantastische situatie maar misschien wil je meer. Wij komen graag met je in gesprek om te kijken hoe dit mogelijk is. Ook kunnen we je adviseren of het überhaupt een goed idee is om verder uit te breiden. Op basis van onze uitgebreide ervaring denken we vanuit expertise en enthousiasme out-of-the- box in de zoektocht naar uitbreidingsmogelijkheden voor jouw kinderopvang.
En ben je geïnteresseerd in de overname van een kinderopvangorganisatie? Meld je kosteloos bij ons aan en we informeren je wanneer er kinderopvangorganisaties worden aangeboden voor verkoop. Ook als je een specifieke locatie op het oog hebt kunnen wij je assisteren bij marktonderzoek, het opstellen van een ondernemingsplan, huisvestings- en/of financieringsvraagstukken e.d.. Eventueel kunnen we ook als mede-investeerder optreden indien daar behoefte aan bestaat.;
Locatiescout kinderopvang
Ben je op zoek naar een nieuwe locatie voor een kinderdagverblijf of BSO? Wij gaan graag exclusief voor jou aan de slag om nieuwe locaties voor jou te scouten. Op basis van je wensen gaan wij op zoek naar een pand dat bij je past. Eventueel kunnen we een bijdrage leveren bij de aanvraag van vergunningen en de opstart van je nieuwe locatie. Hoe we hierin kunnen helpen staat beschreven bij “kinderopvang starten”.
Ook hierbij geldt dat we een rol kunnen spelen bij het aanvragen van benodigde financiering of het beschikbaar stellen van financiering.
Verkoop onderneming
GGD-inspectie / kwaliteitsaudit
Het voldoen aan de eisen uit de wet is een basisvoorwaarde voor iedere kinderopvangorganisatie. Soms kun je daar wat hulp bij gebruiken. Als er veel veranderingen zijn in je organisatie, als er nieuwe mensen zijn aangenomen of als je je aandacht op andere zaken hebt gericht kan het zijn dat je onzeker bent over je kwaliteit. Een Kwaliteitsaudit, waarbij wij net zoals de GGD een inspectie uitvoeren over het voldoen aan de eisen uit de Wet Kinderopvang, kan dan hulp bieden. Een dergelijke proefinspectie is een goede methode om te bepalen waar je staat en om medewerkers en leidinggevende te trainen in kwaliteit. En het geeft je als organisatie de nodige informatie om verbeteringen door te voeren. Zo ben je goed voorbereid op de GGD inspecties. Hjelp kan je ook ondersteunen bij bijvoorbeeld hoor en wederhoor, het opstellen van een zienswijze, gesprekken met gemeente en GGD en dergelijke.
Kinderopvang in zwaar weer
Gaat het je persoonlijk, financieel, organisatorisch of anderszins niet voor de wind en verkeer je in zwaar weer met je onderneming? Dreigt er misschien een surseance van betaling of faillissement? Gaat het slecht met je bezetting of de kwaliteit van de opvang? Kun je wat steun gebruiken bij communicatie richting ouders, oudercommissie of de pers? Schroom niet om contact te zoeken. We hebben al veel meegemaakt en staan nergens meer van te kijken. Samen kunnen we op zoek naar de mogelijkheden die er wel zijn.